Independent Global

Land: Schweiz

Sektor: Stabilt forbrug

Nestlé arbejder med Verdensmål

Nestlé er en solid virksomhed med en værdifuld familie af stærke brands og et solidt forretningsgrundlag. Visionen er at drive forretning ordentligt, og skabe langsigtet økonomisk vækst, der deles med samfundet. Nestlé har siden 2006 rapporteret om egen bæredygtige udvikling i flere årlige rapporter.

Nestlé

Nestlé er verdens største virksomhed inden for mad og drikke og står bag mere end 2.000 brands herunder KitKat, Nescafé og Häagen-Dazs. Virksomheden blev stiftet i 1866 af Henri Nestlé, har schweiziske rødder og beskæftiger i dag ca. 308.000 ansatte.

Værdifulde brands

Med en familie af værdifulde lokale og verdenskendte brands inden for særligt mad, kaffe, mælkeprodukter, babymad og chokolade har Nestlé udviklet et brand som forbrugerne har tillid til. Virksomhedens brands er stærke og særligt Nescafé, som var en af grundstenene i Nestlé og som i dag er blandt de 30 mest værdifulde brands i verden. I dag vurderes, at der hvert sekund drikkes over 4.000 kopper kaffe indeholdende Nescafé. Nestlé er til stede i 190 lande, og med sine lokale rødder over hele verden, forstår Nestlé lokale forbrugere og kan hurtigt tilpasse sine brands til nye præferencer. Som ledende innovativ kræft i fødevareindustrien og med fokus på sundhed i generationer, er Nestlé godt positioneret til at styrke sin position som markedsleder.

Øget bæredygtig efterspørgsel

Nestlé arbejder hele tiden for at inspirere mennesker til at leve sundere og øge bevidsthed omkring ernæring og bæredygtighed i samfundet. Senest ved øget fokus på at udvikle plantebaseret mad såsom burgere og ravioli, gennem brandet Sweet Earth. Det er den måde Nestlé bidrager til samfundet og sikrer virksomhedens langsigtede succes. Nestlé er dedikeret til at forstå efterspørgselstrends i samfundet, og indgik i 2018 et samarbejde med Starbucks om salg af Starbucks kaffebønner gennem Nestlés netværk.

Forretningsgrundlag i vækst

Regnskabsmæssigt er Nestlé en solid virksomhed, med en soliditet på over 40% de seneste 3 år, der i gennemsnit forrentes med over 14% efter skat. Væksten drives af virksomhedens mest værdifulde forretningsområder bestående af kaffe, ernæring, kæledyrsfoder, vand og Nestlé Health Science, der hovedsageligt tilbyder kosttilskud, modermælkserstatning og babymad. Nestlé vil fremadrettet øge fokus på netop disse forretningsområder gennem nye samarbejder, opkøb og udvikling af egne brands.     

FN's 17 Verdensmål

Nestlé har en indvirkning på over 1 milliard menneskers liv hver dag, lige fra landmænd til forbrugere til de samfund hvor Nestlé driver forretning. Som fødevareeksperter følger bæredygtig ansvarlighed, og Nestlé arbejder aktivt efter ambitioner inden for områderne familier, samfund og miljø, der direkte hjælper til at nå FN’s 17 Verdensmål.

Det miljømæssige

Gennem egne initiativer, herunder Caring for Water vil Nestlé i 2030 have en neutral miljømæssig indvirkning, og det samme skal virksomhedens leverandører, som Nestlé hjælper og rådgiver i den bæredygtige omstilling. Nestlé går forreste for udvikling af miljøvenlig emballage, senest med plan om, at indpakningen til chokoladebarer såsom KitKat skal produceres af genbrugspapir samt afskaffelse af plastiksugerør. Nestlé vil udfase al ikke-genanvendelig plastik fra 2020, og senest i 2025 skal al emballage produceres af genbrugsmateriale.

Det økonomiske

Nestlé har en betydelig økonomisk indvirkning, og som arbejdsgiver er fokus på respekt og fair aflønning. Nestlé bekæmper økonomisk kriminalitet, og vil hjælpe 10 millioner unge med at få adgang til bedre økonomiske muligheder med støtte til uddannelse og initiativer for forretningsmæssig hjælp for entreprenører.

Det sociale

Nestlé forbedrer sundhed i generationer, og med fokus på innovativ mad og drikke sikrer Nestlé bedre ernæring for gravide, spædbørn og børn. Gennem langsigtede samarbejder med lokale landmænd hjælper Nestlé til udvikling af lokale samfund og sikrer overholdelse af menneskerettigheder i alle led af værdikæden.

Lederskab

Ansvarlighed og ordentlighed har siden start været en kerneværdi i Nestlé, og ved samarbejder med lokale producenter sikres bæredygtigt forbrug af råvarer og fokus på fødevaresikkerhed. Nestlé respekterer diversitet i alle led af organisationen og går forrest som meningsdanner for bæredygtig udvikling af fødevareindustrien.

Regnskabstal

Note: Bundlinjevækst og egenkapitalforrentning er påvirket ekstraordinært af omkostninger ifm. nedskrivning af goodwill

Kilde: Nestlés årsregnskaber

August 2019

Independent Bestil info