Independent Global

Land: Tyskland

Sektor: Cyklisk forbrug

Adidas vil være mere bæredygtige

Adidas er en solid virksomhed i vækst og er godt positioneret til at blive verdens bedste sportsbrand. Adidas er bevidst om forretningens miljømæssige indvirkning, og at værdiskabelse i dag ikke kan ske udelukkende ved fokus på økonomisk værdi. Virksomheden har siden 2000 arbejdet med mål, der er omfattet af FN’s 17 Verdensmål, og rapporterer årligt om fremskridt.

Adidas

Det tyske sportsmærke Adidas har et solidt forretningsgrundlag og er verdens 2. største sportsbrand. Adidas ledes i dag af danske Kasper Rørsted og beskæftiger over 57.000 medarbejdere globalt. Virksomheden blev stiftet i 1924 af brødrene Adolf og Rudolp Dassler, og i 1949 opdeltes virksomheden i to. Den ene del, ledet af Rudolph, blev til Puma, og den anden blev til Adidas ledet af Adolf.

Adidas kan ændre liv gennem sport

Adidas producerer årligt over 900 millioner enheder tøj, sko, bolde og udstyr, der benyttes på og uden for banen, og virksomheden mener, at de gennem sport har evnen til at ændre liv. Sport er centralt i enhver kultur og samfund og er grundlæggende for individuel sundhed og lykke. Adidas forretning, der siden 2015 også har omfattet Reebok, har de seneste år fokuseret på modetrenden "Athleisure", hvor tøj og sko designet til sport benyttes i hverdagen. Eksempelvis sneakers hvor Adidas øger salget af den klassiske Superstar, og kunders passion for sneakers fører til introduktion af limited editions.

Sponsorater bevarer værdien

For at udvide kendskab til virksomhedens brand investerer Adidas betydelige midler i sponsorater af sportsklubber, landshold og individuelle atleter. Eksempelvis har Adidas siden 2014 været tøjsponsor for det danske fodholdlandshold, og fodboldstjernen Lionel Messi har en livslang kontrakt med Adidas. Sponsorater er et stærkt udstillingsvindue for Adidas produkter, men i lige så høj grad en måde hvor Adidas kan teste og udvikle nye produkter. Ligeledes ønsker Adidas at sætte fremtidens modetrend for "Athleisure" ved samarbejde med artister, herunder Beyonce.

Adidas spiller for at vinde

Markedet for specialbeklædning og udstyr til sport er attraktivt med en verdensefterspørgsel, der er stigende. Eksempelvis voksede Adidas forretning i Kina i 2018 over 20%. Adidas har en mission om at blive det bedste sportsbrand i verden ved at designe, producere og tilbyde de bedste sportsprodukter på en bæredygtig måde.

Adidas er en solid virksomhed med et godt fundament til at arbejde mod virksomhedens mål. Adidas har en soliditet på over 40%, der over de seneste 3 år blev forrentet efter skat med over 20% i gennemsnit.

FN's 17 Verdensmål

Adidas befinder sig i en proces for at blive mere bæredygtig, og virksomhedens mål identificeres med FN’s 17 Verdensmål. Produktion af tøj associeres ofte som værende skadeligt for miljøet med højt forbrug af vand og brug af giftige kemikalier. Adidas er bevidst herom og har en 2020 plan for at blive mere bæredygtig. Planen omfatter 6 områder: fokus på effektivt forbrug af vand, materialer og energi, og fokus på udvikling af mennesker, forbedring af sundhed og inspiration til udvikling.

Det miljømæssige

Adidas er bevidst om deres miljømæssige fodspor og gennem fokus på effektivt forbrug af vand, genbrug og innovation af materialer og reducering af CO2, har Adidas siden 2008 reduceret vandforbruget med 31%. Partnerskaber sikrer implementering og overvågning af bæredygtige løsninger. Eksempelvis med Bluesign for håndtering af kemikalier og Parley for the Oceans for gebrug af plastisk og forhindring, at plastisk ender i havene. Adidas har i marts 2019 forpligtet sig til, udelukkende at bruge genbrugs plastisk og polyester i 2024. 

Det økonomiske

Som verdens 2. største sportsbrand yder Adidas et stort bidrag til det økonomiske system, og interne politikker sikrer fair aflønning for medarbejdere. Adidas yder økonomisk bidrag til organisationer, der fremmer bæredygtighed i tøjproduktion, samt en række nødhjælpsorganisationer.

Det sociale

Adidas produkter giver mulighed for at udføre og udvikle sport og gennem engagement i sociale events, fra lokale events til verdensmesterskaber i fodbold, har Adidas fokus på individuel sundhed og inspirerer til udvikling. Adidas overholder retningslinjer for menneskerettigheder, sikkerhed og tvangsarbejde, og ved code of conduct er fokus på, at det også er tilfældet i alle led af Adidas værdikæde.

Lederskab

Adidas udviser ansvarlig og gennemsigtig ledelse, og egne standarder for eksempelvis arbejdstagerrettigheder, sikkerhed og fair aflønning sikrer, at alle led af Adidas værdikæde yder et samfundsansvar. Virksomheden deltager i en række samarbejder, der arbejder for at forbedre bæredygtig produktion af tøj og sko, og forbrug af kemikalier og vand.

Regnskabstal

Kilde: Adidas årsregnskaber

Juni 2019

Independent Bestil info