Independent Generations

Land: Frankrig

Sektor: Cyklisk forbrug

LVMH arbejder med Verdensmål

Franske LVMH har, som det førende brand inden for luksusvarer et solidt forretningsgrundlag i vækst, og familieværdier sikrer den langsigtede udvikling. Med en ledende position er LVMH bevidst om eget sociale og miljømæssige ansvar, og virksomheden har siden start arbejdet aktivt med samfundsansvar. Siden 2000 er udviklingen af LVMHs bæredygtighed præsenteret i en årlig rapport.

LVMH

LVMH er verdens førende luksusvirksomhed med 70 luksusmærker inden for drikkevarer, tøj, parfume og ure. Mærker som Dom Pérignon, Christian Dior, Kenzo og Bvlgari ejes af LVMH. Virksomheden blev startet i 1987 efter sammenlægning af modehuset Louis Vuitton og Moët Hennessy og beskæftiger over 156.000 medarbejdere globalt.

Ordentlige værdier

Gennem sin familievirksomhed Groupe Arnault kontrolleres LVMH af Bernard Arnault, og værdier i alle dele af LVMH afspejler familiens ordentlighed, og særlige tanker om virksomhedens forretning og langsigtede udvikling. 2. generation af Arnault familien er i dag aktivt engageret i udviklingen af LVMH. Datter Delphine Arnault og søn Antoine Arnault er begge medlemmer af bestyrelsen, og førstnævnte leder Luis Vuittons produktrelaterede aktiviteter.

Brandet skaber værdi

LVMH er et af verdens ledende brands med rødder i en samling af familiebrands, der tilbyder eksklusive produkter med høj ekspertise, og som har bemærkelsesværdige historier. Nogle strækker sig mere end 200 år tilbage. LVMHs forretningsområde omfatter mode og læderprodukter, ure og smykker og vin og spiritus, hvor fokus er at bevare identitet og historier for ethvert brand og ligeledes kreativitet for at skabe langsigtet værdi gennem nye eksklusive varer. LVMH omfatter desuden brands, der gør shopping til en unik oplevelse, eksempelvis ved krydstogtservices, stormagasin i Paris og lufthavne, hoteller og Sephora, det mest innovative brand inden for skønhedsprodukter.

Solid kvalitetsvirksomhed

LVMHs unikke luksusvarer er blandt det fineste håndværk i verden som følge af værdier i alle led af forretningen, der aldrig gå på kompromis med kvalitet. Virksomheden certificerer eksempelvis garverier, for at sikre den højeste kvalitet af læder til håndtasker og andre lædervarer.

LVMHs forretningsområde er i vækst, og virksomheden er godt positioneret til at udnytte en stadig stigende efterspørgsel efter eksklusiv mode i Asien. Med en soliditet over de seneste 3 år på over 40%, der i gennemsnit forrentes med over 17% efter skat, er LVMH en stabil virksomhed.

FN's 17 Verdensmål

LVMH arbejder med mål, der er omfattet af FN’s 17 Verdensmål, og virksomheden har siden start betraget bæredygtig udvikling som en strategisk prioritet. CSR politik, med fokus på social og miljømæssig bæredygtighed, driver LVMHs konkurrenceevne og styrker virksomhedens ledende position. Gennem code of conduct sikrer LVMH den højeste standard for integritet mod partnere, medarbejdere og for leverandører. 

Det miljømæssige

LVMHs program LIFE 2020 sætter 4 konkrete fokusområder for udvikling af virksomhedens miljømæssige bæredygtighed; produkter, værdikæde, CO2 og faciliteter. LVMH vil inden 2020 reducere udledning af CO2 med 25% i forhold til 2013, og energieffektiviteten af alle brands skal forbedres med 15%. I 2018 nåede LVMH en akkumuleret reduktion af CO2 på 16%, hjulpet af en intern fond, der finansierer projekter, der forbedre virksomhedens miljømæssige fodspor.

Det økonomiske

Som en af de største arbejdsgivere på lokale markeder er LVMHs brands engageret i særlige sociale og økonomiske behov i de regioner, hvor de driver forretning. LVMH har særligt fokus på arbejdsforhold, fair aflønning og at langsigtede relationer med partnere og leverandører bevares ved fair økonomisk kompensation.

Det sociale

LVMH arbejder efter internationale standarder for menneskerettigheder og har fokus på at eliminere diskrimination. Gennem eget program We Care for Model er fokus på modellers mentale og fysiske sundhed. LVMH donerer ligeledes penge til sociale formål, herunder til kampen mod seglcelleanæmi, verdens mest udbredte genetiske fejl og over 220 mio. dollars til genopbygningen af Notre Dame katedralen.

Lederskab

LVMH har fokus på ansvarlig ledelse, og at samfundsansvar er en aktiv del af virksomhedens ledelsesproces. LVMH arbejder aktivt for at udvikle og træne medarbejdere og sikre, at leverandører lever op til standarder særligt for arbejdssikkerhed, håndtering af kemikalier og materialer. I 2018 foretog LVMH over 1.000 tjek leverandører, og i ledelsen er fokus på diversitet og et mål om 50% kvinder i nøglepositioner i 2020.

Regnskabstal

Kilde: LVMHs årsregnskaber

Juni 2019

Independent Bestil info