Independent Generations

Land: USA

Sektor: Stabilt forbrug

Estée Lauder arbejder med Verdensmål

Amerikanske Estée Lauder er førende inden for skønhedsprodukter og verdens eneste brand, der udelukkende fokuserer på luksussegmentet. Med et solidt forretningsgrundlag i vækst og familieværdier, der påvirker den langsigtede værdiskabelse, er Estée Lauder bevidst om egen bæredygtighed. Siden 2012 er udviklingen af virksomhedens bæredygtighed præsenteret i en årlig rapport.

Estée Lauder

Estée Lauder blev startet i New York i 1946 af Estée Lauder, datter af ungarske immigranter, og hendes mand Joseph Lauder. Estée Lauder er en af verdens førende brands inden for skønhedsprodukter og er til stede i mere end 150 lande. Lauder familien kontrollerer fortsat virksomheden, der beskæftiger mere end 46.000 medarbejdere globalt.

Familieværdier bevarer værdien

Estée Lauder blev startet ud fra grundlæggerens simple forudsætning: ”at enhver kvinde kan være smuk”. 2. og 3. generation af Lauder familien er aktivt engageret i virksomheden enten som bestyrelsesmedlem eller i en ledende position. Fokus er, som det altid har været, langsigtet bæredygtig vækst ud fra to principper om kreativitet og innovation. Familiens værdier sikrer respekt for virksomhedens historie, hvilket er nødvendigt for at bevare og udvikle værdien af Estée Lauders brand.

Skønhed af højeste kvalitet

Estée Lauder er den eneste virksomhed der udelukkende fokuserer på luksussegmentet for skønhedsprodukter. Med en samling af over 25 kvalitetsbrands inden for hudpleje, makeup, dufte og hårpleje, herunder Estée Lauder, Clinique, La Mer og M∙A∙C, inspirerer Estée Lauder kunder til at udtrykke deres individuelle skønhed. Estée Lauder bevarer alle brands unikke identitet og værdier, og fokus på kreativitet og innovation fastholder virksomhedens ledende position. Langsigtet værdiskabelse sikres ved at benytte de bedste ingredienser og den nyeste teknologi.

Luksussegment i vækst

Hudpleje er Estée Lauders største og mest profitable forretningsområde, og sammen med makeup udgør de to forretningsområder over 80% af virksomhedens omsætning. Begge forretningsområder har de seneste år oplevet tocifrede vækstrater. Regnskabsmæssigt er Estée Lauder en solid virksomhed, med en soliditet de seneste 3 år på over 30%, og en gennemsnitlig egenkapitalforrentning efter skat på over 32%.

Virksomheden et med sit eksklusive brand stærkt positioneret til at udnytte skiftende demografiske sammensætninger og øget velstand. Luksussegmentet for skønhedspleje oplever høj vækst, ogsærligt i Asien oplevede Estée Lauder en vækst i regnskabsåret 2018 på over 20%.

FN's 17 Verdensmål

Estée Lauder er bevidst om, at langsigtet værdiskabelse afhænger af evnen til at drive forretning på bæredygtig vis. Virksomheden arbejder efter mål, der er omfattet af FN’s 17 Verdensmål og CSR politik samt code of conduct for leverandører sikrer, at virksomhedens standarder og værdier følges i alle led af forretningen, særligt for ressourceforbrug, bæredygtige investeringer og ansvarlig ledelse.

Det miljømæssige

Estée Lauder arbejder efter 3 miljømæssige fokusområder. Klimaforandring, hvor Estée Lauder gennem partnerskaber arbejder for mere bæredygtig produktion, med et mål, om at 100% af energiforbruget i 2020 skal komme fra vedvarende energi. Genbrug og affald, hvor Estée Lauder næsten er i mål om en genbrugsrate på 90%, og siden 2003 er alt affald, der ikke kan genbruges, forbrændt og omdannet til energi. Estée Lauder er bevidst om eget vandforbrug og implementerer nye vandbesparende teknologier i produktionen.

Det økonomiske

Som en af verdens førende brands inden for skønhedsprodukter har Estée Lauder en stor økonomisk indvirkning, og virksomheden er engageret i lokale økonomiske problemstillinger. Estée Lauder bidrager økonomisk til en række organisationer for nødhjælp og kampen mod brystkræft.

Det sociale

Estée Lauder overholder internationale retningslinjer for menneskerettigheder, børnearbejde og arbejdsrettigheder, og som betydende virksomhed på lokale markeder har Estée Lauder en stor social indvirkning. Gennem egne kampagner og partnerskaber er Estée Lauder aktivt engageret i kampen mod brystkræft og HIV/AIDS og arbejder for at forbedre kvinders uddannelse i hele verden.

Lederskab

Fokus på ansvarlig ledelse og egne standarder for biodiversitet, menneskerettigheder og arbejdsvilkår sikrer, at alle led i Estée Lauders værdikæde yder et samfundsansvar. Estée Lauder har fokus på træning af medarbejde og partnerskaber, der fører til nye bæredygtige løsninger, herunder grøn kemi. Virksomheden har ligeledes fokus på diversitet og at bekæmpe diskrimination. Estée Lauder har i dag over 50% kvinder i ledende stillinger.

Regnskabstal

Note: Bundlinjevækst og egenkapitalforrentning er i 2018 justeret for ekstraordinær skatteomkostning, som følge af ændring i amerikansk skattelovgivning

Kilde: Estée Lauders årsregnskaber

September 2019

Independent Bestil info